Jaký je rozdíl mezi ZŠ a ZUŠ
Jaký je rozdíl mezi základní školou (ZŠ) a základní uměleckou školou (ZUŠ)?
Mnoho rodičů zaměňuje základní školu (ZŠ) se základní uměleckou školou (ZUŠ), protože se domnívá, že ZUŠ je základní škola více zaměřená na uměleckou výuku. Není tomu tak. Základní umělecká škola (dále jen ZUŠ) poskytuje základy uměleckého vzdělávání v jednotlivých vzdělávacích oborech (hudební obor, taneční obor, výtvarný obor a literárně – dramatický obor).
Podstatný rozdíl mezi výukou v základní umělecké škole a nejrůznějšími kroužky zaměřenými na uměleckou činnost je v tom, že ZUŠ je škola, která se řídí školským zákonem. Kroužky mohou započít a ukončit svou činnost v kteroukoliv dobu (do kroužku dítě chodí pouze třeba 3 měsíce). Základní uměleckou školu navštěvují žáci až po výuce ve své základní škole. Vzdělávání tedy probíhá v odpoledních hodinách dle individuálních rozvrhů (hra na hudební nástroje). Kolektivní vyučování (hudební nauka, taneční obor, výtvarný obor, herectví) se také uskutečňuje pouze v odpoledních hodinách.
- ZUŠ tedy nepatří mezi volnočasové aktivity. Školní rok v ZUŠ začíná 1. září, vzdělávání se uskutečňuje na základě školního vzdělávacího programu (ŠVP) a končí 30. června.
- Zájemci o studium v ZUŠ navštěvují školu, kde se učí nejenom na sobě, ale i s druhými
(v kolektivu dětí) dlouhodobě a systematicky pracovat a v rámci svých osobních možností se snaží rozvíjet své schopnosti a dovednosti.
- Za výuku jsou odpovědni učitelé, kteří mají odborné vzdělání a mnohdy i sami působí v umělecké sféře.
- Děti, které projeví zájem soutěžit mají možnost prezentovat své nadání v soutěžích, kde se mohou porovnávat se svými vrstevníky a motivovat se tak k ještě větší sebe disciplíně.
- Naši absolventi, kteří se hlásí na vyšší školy s uměleckým zaměřením mají nejlepší předpoklady pro úspěšné zvládnutí přijímacího řízení na vysněnou školu.
- Studium základní umělecké školy je u přijímacího řízení na střední nebo i vysokou školu oceněno benefitem v podobě získaných bodů potřebných pro přijetí na zvolenou školu.
- Největším vkladem do života pro všechny děti zůstává, že se dlouhodobým vzděláváním učí nejenom porozumět hudbě, výtvarným dílům, tanci či mluvenému slovu, ale systematickým uměleckým působením se naučí překonávat své vlastní životní nezdary.
Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání opisuje historii vzniku uměleckého vzdělávání následovně:
„Umělecké vzdělávání má v českých zemích dlouholetou tradici. Počátky hudebního vzdělávání sahají až do 17. století. Působením vynikajících kantorů v 18. století a vznikem městských hudebních škol ve století devatenáctém byla založena tradice organizovaného hudebního vzdělávání v českých zemích. Počet hudebních škol se v době první republiky dále rozšiřoval, a tehdy byl nad těmito školami stanoven i odborný dohled školní inspekce. Po druhé světové válce byl zaveden jednotný typ základních hudebních škol. V šedesátých letech 20. století se tyto školy transformovaly na lidové školy umění, ve kterých postupně vznikaly další obory: taneční, výtvarné a literárně-dramatické. V době tzv. normalizace význam těchto škol poklesl zařazením mezi školská zařízení. Teprve novelizace školského zákona po roce 1989 vrátila lidovým školám umění jejich původní statut školy a dala jim i dnešní název – Základní umělecká škola. V současné době jsou základní umělecké školy součástí systému na sebe navazujícího uměleckého vzdělávání.“